lørdag 21. april 2007

Sammensatte tekster, moviemaker og tynnklienter

Moviemaker virker tilsynelatende ikke på tynnklienter, men må ha en fullverdig maskin, i følge IKT-personen i Nord-Aurdal kommune. Da får ikke vi brukt dette programmet til sammensatte tekster. Etterhvert vil en LMS komme på plass. Kan man legge programmet inn her og få det til å virke? På tynnklienter, altså!

Ellers har vi prøvd ut et annet program som vi ser at også Høre har brukt, nemlig MS Photostory. Synes å være enklere i bruk ettersom du kan legge til bilder, tekst, musikk, tale og attpåtil bestemme om bildene skal "zoomes" (finn et norsk uttrykk til meg da!) ut, inn, opp, ned, osv. Dette skal testes ut på tynnklientene snarest! Har det andre gode finesser?

Det eneste men-et er at disse programmene forutsetter MS Windows plattform. Jeg liker ikke å være "kjøpt-og-betalt" av Microsoft..... Hva med alternative programmer til f.eks Linux-brukere???

Setter fram en del spørsmål, og oppfordrer deltakerne i nettverket til å gå inn i innlegget og redigere, slette og tilføye i stedet for å svare på kommentarplass.

;-) Marit, NAus

3 kommentarer:

Atle Roijen sa...

Jeg svarer likevel på kommentarplass... Dvs. det er ikke et svar... Synes det var en god ide å redigere rett i posten. Det har jeg ikke tenkt på, men det blir jo faktisk en form for samskriving på en veldig enkel måte. "Cluet" er selvsagt at man har et felles brukernavn og passord.
Smart!
Hilsen
Atle

Anne Mette sa...

Hei,
velger også kommentarplass siden jeg ikke vet hvordan skrive i teksten din. Jeg hekta meg opp i det du skrev om Windows :-)

Jeg er veldig glad for at du vurderer løsninger før du velger å kjøpe inn mht om de er åpne eller ei, dvs om ulike systemer kan snakke med hverandre eller ikke. Det er viktig at vi som brukere er litt bevisste omkring dette. Jeg skjønner santidig at mange skoler og lærere mener dette er vanskelig.

Jeg synes jeg ser en lei tendens til at mange skoler låser seg til spesielle leverandører mht kjøp av utstyr (les: Microsoft, som forøvrig bare gjør jobben sin....). Blir som om Nike skulle sponset elevene med joggesko og lærerne måtte nekte alle elever uten Nike joggesko å bli med i gymmen ...eller som om vi bare skulle få kjøre med Toyota på E6.

Hvis jeg har rett i dette, mener jeg det er synd og feil all den tid vi ser at EU og staten nå har åpne standarder i offentlig sektor som jobb nr 1 - for å motvirke at brukere låses til spesielle leverandører og teknologi. Det er viktig at vi tenker digital kompetanse og digital inkludering for å skape et samfunn der felles kunnskap er tilgjengelig for alle (St. melding nr 17 Eit informasjonssamfunn for alle: http://www.regjeringen.no/upload/kilde/fad/nyh/2007/0007/ddd/pdfv/301823-stm017-kortversjon2.pdf
Teknologirådet støtter også åpne løsninger. All programvare det offentlige kjøper inn bør støtte åpne standarder slik at alle får tilgang - være tilgjengelige i alle nettlesere.

Vi trenger systemer og løsninger som er tilgjengelige for alle nettlesere, på og utenfor skolene. Stengninger kan føre til digitale skiller (på skoler, mellom skoler).

Et annet spørsmål er hvordan flinke folk kunne utvikle programvare som kan brukes av alle? Vi hadde kanskje ikke hatt blogg, wiki osv uten at folk fikk utvikle dette på åpne løsninger.

Testspørsmålet til alle leverandører bør derfor bli: Må jeg kjøpe noe spesielt for å kjøre dette programmet ? Hvis svaret er ja, må vi kanskje tenke to ganger. Hvis svaret er nei, er det en åpen løsning. Dette er en vanskelig men viktig debatt og jeg skulle hatt mer teknisk innsikt. Uansett er det fint om vi kunne diskutere problematikken.

Mvh,
Anne Mette

Atle Roijen sa...

, Til Anne Mette.,
Dette er ikke enkelt. Jeg tror en løsning og et håp ligger i at det etter hvert kommer mye Web 2.0-programvare på nettet. Dvs. at de kan benyttes uansett hvilken maskin man har. Når det gjelder videoredigering så er det litt vanskelig for det er snakk om så store datamengder at her må redigeringen foregå på en lokal maskin så vidt jeg vet.

Til Marit..
Slik jeg ser det gjør ikke LMS saken noe bedre for tynnklienter. Du kan generelt ikke legge et program a la MovieMaker på serveren å kjøre det derfra. Det trengs egne serverversjoner av slik programvare i tilfelle og det tor jeg ikke engang finnes. I tillegg kommer problemet med de store datamengdene.