Hei og takk for sist.
Det ble ei variert og fin samling på Gran. Selv om det var bitende kaldt, var det interessant å få høre en svært kunnskapsrik historiker fortelle om Søsterkirkene og om historien på Sjo.
Sitter ellers igjen med noe større insikt i de forskjellige LMS-ene som brukes i ulike kommuner. Vi er i startgropa med bruk av Fronter, og mitt inntrykk er at vår plattform er like oversiktlig og brukervennlig som de andre. Vi har bygd opp og ordnet de forskjellige rommene, og håper at de fleste lærerne blir med på å ta Fronter i bruk i løpet av våren. Ser store muligheter og fordeler ved det.
Gimp var artig å jobbe med, men som med mye annet må en sitte og leke seg med programmet for å lære det ordentlig. Er nok ikke flink nok til å sette av tid til slik "lek". Er det kjønnsforskjeller her eller???
Så til refleksjonsnotatet om Eidsvåg sin artikkel. Vår gruppe var svært engasjert og alle hadde mye fornuftig å si, selv om vi ikke var enige i alt som ble diskutert. Den digitale verden er kommet for å bli, - det var vi i alle fall enige om. Vi var også enige om at datautstyr bør brukes bevisst, - det er et godt og uunnværlig verktøy. Noen vil mestre den digitale verden bra, men mange trenger konkrete læringsstoff, oppmuntring fra lærer, veiledning og korrigering. Jeg mener likevel at det er viktig å prioritere mye fysisk aktivitet som gir allsidig sansemotorisk trening, særlig for de yngste elevene. Mener samtidig at læreren må få markere seg som den fortellende lærer og en stabil og trygg voksenkontakt for elevene. Elevene må tilegne seg sosial kompetanse. Her er skolen en viktig arena. Det er ikke snakk om enten eller, men en fornuftig fordeling av tid til alt vi skal la eleven få med seg. God læring er uansett hensikten med undervisningen.
Hilsen Aase
søndag 10. februar 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar